STABIL GRUND I FRAMGÅNGSRIKA FÖRVÄRV OCH ROBUSTA
KASSAFLÖDEN I EN FORTSATT TURBULENT OMVÄRLD

Vi ser tillbaka på året med en känsla av framsteg och stärkt finansiell och strategisk ställning. Våra förvärv
senaste åren har presterat på en hög nivå och validerar vår tillväxtstrategi. Koncernens stabilitet och
tillväxtmöjligheter har även förbättrats avsevärt, vilket ger oss en stabil grund att bygga vidare på. Inte
minst det starka kassaflödet har också bidragit till att verifiera att vi är på rätt väg.

Flera av de utmaningar som präglade 2022 har inte skapat lika mycket huvudbry under 2023, men har likväl
utgjort en grogrund för andra svårigheter. Vår insats under året kunde resulterat i en betydligt starkare
utväxling men påverkades givetvis av dessa faktorer. Bland annat har högre finansieringskostnader för våra
kunder inom bredbandssegmentet dämpat efterfrågan på ett par marknader, medan datacentersegmentet
uppvisat en tillväxt som överträffat våra förväntningar. Den varierande efterfrågan understryker också
styrkan i vår bredare geografiska exponering och vår diversifierade segmentexponering som vi har utvecklat
under de senaste åren.

För helåret 2023 ökade koncernens nettoomsättning med 42 procent till 1 573 MSEK. EBITA ökade med 56 procent till 107 MSEK och kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 470 procent till 137 MSEK vilket motsvarar ett operativt kassaflöde per aktie om 6,36 SEK (1,21 SEK 2022). Exklusive direkta förvärvskost­nader, orealiserade valutakursförändringar och återförda tilläggsköpeskillingar ökade EBITA med 33 procent. Marginalerna påverkades negativt av valutautveckling och kostnadsinflation samt eftersläpningseffekten i att föra vidare kostnadsökningar. Prisökningar för att motverka kostnadsinflation har genomförts gradvis under året med önskvärd effekt. Bolagen som förvärvats har också lägre bruttomarginaler än den ursprungliga nordiska verksamheten vilket påverkar jämförelsen. Den finansiella situationen är fortsatt solid med hög soliditet om 44 procent och en nettoskuld inklusive leasingskulder på 350 MSEK per 31 december 2023 (en reduktion från 447 MSEK 31 december 2022). Vår finansiella situation är därmed betryggande och ger ett gott handlingsutrymme framöver.

Under Q1 2024 tecknades avtal om att förvärva Wood Communication på Irland, med förväntat tillträde i början av april 2024, vilket finansierats företrädelsevis genom en nyemission samt genom betalning med aktier i Alcadon Group. Bolaget uppvisar en imponerande historik och kommer passa väl in i Alcadon.

Året avslutades starkt med både organisk tillväxt och ett fortsatt starkt kassaflöde från den löpande verksamheten under Q4. Tillväxten i lokal valuta under kvartalet var som starkast i Benelux, 135% tätt följt av Tyskland med 58% och Storbritannien med 16%. Svagast utveckling uppvisades i Danmark och Norge med -50% respektive -28% tillväxt.

MARKNADSUTVECKLING OCH TRENDER

Över tid påverkas vår marknad primärt av ökade datamängder. Det är ett faktum som stödjer våra tillväxtambitioner. Framväxten av artificiell intelligens och det allt ökande behovet av energieffektiva lagringsmö­jligheter för data skapar ett starkt tryck på investeringar i datacenter och fiber. Under 2023 har detta varit mycket tydligt och är en trend som förväntas fortsätta framöver.

Underliggande drivkrafter, megatrender och tydlig logik som talar för långsiktig tillväxt till trots så kommer givetvis inte alla segment uppvisa hög tillväxt samtidigt på alla marknader (datacenter undantaget under 2023). Vi kommer från en period, eller cykel, inom bredband­sutbyggnaden med kraftigt växande efterfrågan och betydande investeringar i utbyggd kapacitet på flera marknader. Det har naturligt nog resulterat i en viss överutbyggnad och svagare kapacitetsutnyttjande i en omgivning som under 2023 delvis präglats av högre 5

finansieringskostnader och därmed lägre efterfrågan. Vi är nu i en återställningsperiod på marknader som Tyskland, Storbritannien och Danmark där en viss konsolidering kunnat skönjas bland våra kunder. Avkastningen på våra kunders investeringar bör logiskt sett gradvis öka framgent vilket vi ser tydliga tecken på. Döm med andra ord inte ut bredbandsutbyggnaden i Europa, den kommer vi att tala lika varmt om igen i närtid som vi idag gör om datacentersegmentet. I dagsläget ser flera aktörer en märkbar marknadstur­bulens men långsiktigt agerande kommer att lägga grunden för goda tider framöver när oundvikliga inves­teringsbeslut gynnar färre aktörer efter en välkommen konsolidering.

Vårt perspektiv är att nätverksinvesteringar i fastigheter kommer fortsätta vara ett stabilt segment och datacenter bör växa kraftigt kommande åren. Förväntningarna är vidare att bredbandsutbyggnaden kommer att återhämta sig under närmaste tiden på de marknader där utvecklingen varit svagare samt fortsätta växa kraftigt på flera marknader.

Att vara en flexibel distributör utan större kapitalinvesteringsbehov samt med närvaro i flera segment inom nätverksinfrastruktur har varit bra i dessa tider. Det kommer det att vara även framöver.

FÖRVÄRVENS BETYDELSE

Att finna, genomföra och integrera bra förvärv är inte alltid lätt men behöver inte heller vara ogenomförbart. Vi betraktar oss själva som relativt riskaverta där vi senaste åren enbart förvärvat bolag där vi har en etablerad och långvarig relation. Försiktigheten återspeglas även i vår förvärvsfrekvens och är en anledning till att vi ofta inte klassificeras som en serieförvärvare, roll-up eller dylikt. Trots den låga förvärvsfrekvensen utgör förvärv under de senaste fyra åren cirka 75% av vår nettoomsättning.

Viktigare än förvärvens bidrag till koncernens omsättning är givetvis avkastningen och bidraget till koncernens framtida utveckling. I vår utvärdering av förvärv försöker vi beakta inte bara det strategiska värdet och synergier. Perspektivet att jämställa förvärv med en investering av ett fristående bolag är lika viktigt. Det innebär att vi analyserar förvärvade bolags förväntade avkastning initialt och över tid, kassaflödeseffekt per aktie samt vad vi kan förvänta oss i olika scenarion, med och utan synergier. Processen är givetvis fylld av antaganden och vi försöker vara rimligt konservativa i våra bedömningar. Huvudsaken är att viljan och erfarenheten att analysera förvärv ur olika perspektiv finns, då reduceras risken och integrationsprocessen underlättas betydligt.

I våra kontakter med både investerare och andra förvärvande bolag får vi ibland känslan av att bolag och deras förvärv utvärderas med fokus på enskilda nyckeltal. Vilka nyckeltal som är på modet att följa ändras ofta över tid beroende på marknadens sentiment. I många fall vädras logiska åsikter när detta diskuteras men tidvis är budskapen motsägelsefulla och uttrycks som om det ena nyckeltalets värde utesluter andras. Naturligtvis agerar vi efter vad vi tror är logiskt för att skapa långsiktigt aktieägarvärde, något de flesta naturligt nog eftersträvar. Men en god förståelse kräver en helhetssyn. Ett nyckeltal säger ofta lite och flera i kombination säger mycket. Kassaflöde, rörelsemarginaler, organisk resultattillväxt, avkastning på återinvesterade vinster och utveckling per aktie är självklart alla viktiga nyckeltal men kan inte ses isolerat. Analysen måste nyanseras även om det finns en poäng i att simplifiera i en komplex omvärld.

Inkrementellt tycker vi oss se att våra förvärv bidrar till koncernens (finansiella och strategiska) utveckling på ett positivt sätt och kapitalallokeringen har enligt oss därmed fungerat som det var tänkt. Idag har vi även en effektiv ”playbook” i hur vi vill integrera våra förvärv över tid och skapa värde, något vi avser att fortsätta med och förbättra ytterligare. Vi har en beprövad decentraliserad modell och är både medvetna om och söker aktivt samverkande synergier mellan våra bolag. Detta uppskattas av säljare och har gett större fördelar än vi ofta initialt själva bedömt.

Vi rör oss gradvis mot att bli en av Europas mest uppskattade leverantörer inom nätverksinfrastruktur, kanske är vi delvis redan där och förvärven har spelat en stor roll i det arbetet.

MOT 2024 MED TILLFÖRSIKT

Det är med stor stolthet jag blickar tillbaka över vad vi åstadkommit senaste åren. Förvärv har varit nyckeln för att stärka vår grund för fortsatt hög organisk tillväxt och avkastning. Utöver detta har de bidragit till en ökad stabilitet i vår affär och ett väsentligt starkare kunderbjudande vilket gynnar oss framöver.

Jag vill också skicka ett stort tack till alla fantastiska medarbetare som anslutit sig till oss och tar oss framåt i en entreprenöriell, decentraliserad omgivning. I en decentraliserad organisation är företagets framgång beroende av individernas kloka bedömningar och deras engagemang för att bidra, och det fungerar mycket väl idag.

Vi tror på vår modell och jag är övertygad om att vi har den bästa tiden framför oss.

Sonny Mirborn